روش انجام عمل تفکيک اراضی
متقاضی بايد با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی واخذ تقاضای تفکيک آن را به ضميمه نقشه تفکيک ملک که خود موظف به تهيه آن می باشدبه ثبت محل تسليم دارد .
نماينده ثبت پس از ملاحظه تقاضا و بررسی پرونده ثبتی، نقشه ارائه شده به وسيله متقاضی را طی نامه ای جهت تاييد و موافقت با تفکيکبه شهرداری محل ارسال می دارد .
چنانچه ظرف سه ماه از تاريخ ارسال نقشه به شهرداری پاسخی از ناحيه آن مرجع واصل نشود حسب مراجعه و تقاضای متقاضی اداره ثبت می تواند راساً مبادرت به تفکيک نمايد .
نقشه تهیه شده توسط مالک در واحد شهرسازی شهرداری بررسی و کنترل شده و با هماهنگی واحد املاک قدرالسهم شهرداری طبق ماده 101 اصلاحی قانون شهرداری ها محاسبه و نظریه کارشناس رسمی دادگستری در خصوص قیمت گذاری ملک اخذ و توافق نامه تنظیم می گردد.
براساس مصوبه شورای محترم اسلامی مورخ 13/10/1394قدرالسهم شهرداری در اراضی تا 1500 متر بر مبنای 30% محاسبه می شود و در اراضی بالای 1500 متر شهرداری موظف به اخذ زمین از مالک می باشد.
پس از تنظیم توافق نامه پرونده به واحد درآمد شهرداری ارجاع داده می شود تا عوارض تفکیک و کلیه وجوهات قانونی اخذ گردد. و سپس مالک جهت ادامه عملیات تفکیک به اداره ثبت اسناد هدایت می شود.